Veelgestelde vragen

Algemeen

Waarom hebben jullie een voordeelprogramma voor klanten?
Wij willen klantentrouw graag belonen. Als je klant bij ons blijft, dan belonen wij dat met punten. En hoe langer je al klant bent, hoe hoger de beloning in punten. Daarnaast willen we onze waardering voor vaste klanten zichtbaar maken met behulp van klantstatussen: Brons, Zilver, Goud, Platina.
Geven jullie ook gewoon korting op energie?
Naast Vattenfall Exclusief hebben we ook Blijven Loont voor klanten die Stroom, Gas of Stadswarmte afnemen bij Vattenfall. Blijven Loont is een jaarlijks oplopende korting tot 25% op de variabele leveringskosten van stroom (tarief per kWh). De korting geldt zolang je klant blijft.
Het lukt mij niet om in te loggen met mijn e-mailadres. Wat kan ik doen?

Controleer of je dezelfde inloggegevens (e-mailadres en wachtwoord) gebruikt als je voor Mijn Vattenfall hebt. 
Ben je het wachtwoord voor Mijn Vattenfall vergeten? Geen probleem. Je kunt eenvoudig een nieuw wachtwoord opvragen.

Lukt het aanmelden nog steeds niet? Vul dan het contactformulier in en selecteer de categorie 'Inloggen & Aanmelden Vattenfall Exclusief'. Of neem telefonisch contact op met de Vattenfall Klantenservice via 0900 0808 (gebruikelijke belkosten).

Vattenfall

Waarom is de naam Nuon veranderd in Vattenfall?
Wij geloven dat we onder één naam meer kunnen bereiken. We werken al jaren actief aan schone en betaalbare energie, want klimaatverandering heeft onze volle aandacht. Door onder één naam verder te gaan kunnen we grotere slagen maken. Dit zien wij nu ook al in de praktijk. Als één Vattenfall bouwen we voor de kust van Zuid-Holland bijvoorbeeld het allereerste subsidieloze windpark ter wereld.

Natuurlijk is het ook voor ons wennen dat de naam Nuon verdwenen is, maar onze service en mensen zijn niet veranderd. We gaan er alles aan doen je net zo thuis te laten voelen bij Vattenfall. Samen gaan we op weg naar een duurzame toekomst. Lees meer over de naamswijziging.
Verandert er iets voor mij als klant?
Nee, voor jou persoonlijk verandert er niets. Onze mensen én onze service blijven hetzelfde. Er komt nog steeds dezelfde stroom uit je stopcontact, je ontvangt hetzelfde gas en dezelfde warmte. Je contract, tarieven en voorwaarden blijven gelijk. Ook houd je de spaarpunten van Nuon Exclusief en jouw Nuon Blijven Loont-korting.
Wat gebeurt er met mijn Nuon Exclusief punten?
Het Nuon Exclusief spaarprogramma blijft hetzelfde en je behoudt je punten. Het heet vanaf nu alleen Exclusief. Je kunt je punten nog steeds inwisselen voor mooie cadeaus, duurzame producten en dagjes uit. Ook kun je blijven meedoen aan winacties.

Mijn Vattenfall

Waarom moet ik een Mijn Vattenfall account hebben?
Jouw persoonlijke puntensaldo is natuurlijk niet openbaar voor iedereen. Daarom moet je inloggen op een persoonlijk account, waarvan alleen jij het wachtwoord weet. Veel klanten van Vattenfall hebben al een Mijn Vattenfall account, omdat ze zo gemakkelijk allerlei energiezaken zelf kunnen regelen. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat je deze inlog ook kunt gebruiken om je aan te melden en in te loggen bij Exclusief. Wel zo gemakkelijk.
Heb ik mijn klantnummer nodig om gebruik te kunnen maken van Exclusief?
Nee, nadat je je hebt aangemeld voor Mijn Vattenfall is dit niet meer nodig. Je logt in met jouw Mijn Vattenfall gebruikersnaam en wachtwoord. Via Mijn Vattenfall kun je je direct aanmelden voor het spaarprogramma.

Als je nog geen Mijn Vattenfall-account hebt, dan heb je wel je klantnummer nodig om een Mijn Vattenfall-account aan te maken. Je klantnummer vind je op je jaarafrekening of op je bankafschrift bij de Vattenfall-afschrijving.

Wat doen jullie met de gegevens die ik invul om gebruik te maken van een actie?
Vattenfall gebruikt jouw gegevens alleen voor normaal gebruik binnen de klantrelatie die we met jou hebben. Je gegevens worden niet verkocht aan derden. Wil je precies weten wat wij met je gegevens doen? Lees dan onze Privacy Statement.

Meedoen

Kan ik ook van Exclusief gebruikmaken als ik geen Vattenfall-klant ben?
Nee, de aanbiedingen in dit programma zijn alleen voor klanten van Vattenfall. Ben je geen klant en wil je toch graag gebruikmaken van de aanbiedingen? Word dan klant bij ons. Kijk op www.vattenfall.nl voor meer informatie.
Een kennis van mij wil graag meedoen, maar heeft geen internet. Hoe kan hij/zij toch sparen en van de aanbiedingen profiteren?
Je kunt je kennis helpen door samen via je internetaansluiting een Mijn Vattenfall-account aan te maken. Met dit account kan hij of zij zich ook aanmelden bij Exclusief. Je kennis start dan direct met sparen. De punten worden automatisch elke maand bijgeschreven. 
Voor het aanmelden bij Mijn Vattenfall is een e-mailadres nodig. Ook voor het bestellen van een cadeau heb je internet en een Mijn Vattenfall-account nodig.
Wat zijn de spelregels voor reviews?
  • Een review is bedoeld om je mening over of ervaring met het betreffende artikel met andere klanten te delen.
  • Vragen die via de review geplaatst zijn worden door Vattenfall niet beantwoord. Gebruik voor vragen het contactformulier.
  • Reviews met persoonlijke gegevens, scheldwoorden, grove of kwetsende taal worden verwijderd.
  • Reacties die over andere zaken gaan dan waar de review voor bedoeld is worden verwijderd.
Hoe kan ik mij afmelden voor Exclusief?
Je kunt hiervoor een e-mail sturen naar info@nuonexclusief.nl. Vermeld in je e-mail je klantnummer en per wanneer je je account wil opzeggen. Houd er rekening mee dat je geen gebruik meer kunt maken van eventueel gespaarde punten zodra wij je afmelding verwerkt hebben.

Punten sparen

Hoe kan ik punten sparen?
Je spaart punten door je eenmalig aan te melden en akkoord te gaan met de voorwaarden voor deelname. Daarna spaar je automatisch, zolang je klant bent. Elke 1e dag van de maand worden je nieuwe punten bijgeschreven op je saldo. Je hoeft verder niets te doen.
Hoeveel punten spaar ik per maand?

 Aantal jaren klant   

 Status   

 Punten per maand   

 0 t/m 1 jaar  

 Brons

 10 

 2 t/m 4 jaar

 Zilver

 15

 5 t/m 9 jaar

 Goud

 20

 10 jaar of langer

 Platina

 25

Hoe zie ik hoeveel spaarpunten ik heb?
Zodra je ingelogd bent, kun je aan de rechterkant van de pagina jouw puntensaldo en klantstatus zien.
Krijg ik ook punten over de afgelopen jaren dat ik al klant ben bij Vattenfall?
Het opbouwen van de punten begint zodra je je voor Exclusief aanmeldt op www.exclusief.vattenfall.nl.
Waarom heb ik een Brons, Zilver, Goud of Platina status?
De status geeft aan hoe lang je al klant bent bij ons. Hoe langer je klant bent, hoe hoger je status. Met een hogere status ontvang je meer punten per maand en spaar je dus sneller voor een mooi cadeau. Daarnaast zijn er nog andere voordelen aan je status verbonden, zoals een hogere winkans bij de winacties op Exclusief.

Welke voordelen zijn er aan de verschillende klantstatussen verbonden?

 Aantal jaren klant   

 Klantstatus   

 Punten per maand   

 Winnen: winkans   

 Minder dan 1 jaar

 Brons

 10 

 1x

 1 t/m 4 jaar

 Zilver

 15

 1x

 5 t/m 9 jaar

 Goud

 20

 2x

 10 jaar en meer

 Platina

 25

 3x


Buiten het programma Exclusief heeft de status geen voordelen. Onze service is voor iedereen gelijk.
Kan ik in plaats van spaarpunten ook korting op mijn rekening krijgen?
Nee, dit is niet mogelijk. De gespaarde punten zijn alleen inwisselbaar binnen het programma Exclusief. Naast Exclusief hebben we ook Blijven Loont voor klanten die Stroom, Gas of Stadswarmte afnemen bij Vattenfall. Blijven Loont is een jaarlijks oplopende korting tot 25% op de variabele leveringskosten van stroom (tarief per kWh). De korting geldt zolang je klant blijft.
Mijn status of het aantal jaren dat aangegeven wordt dat ik klant ben klopt niet, wat moet ik doen?
Bij de berekening van je status, wordt gekeken naar de startdatum van het langste ononderbroken contract dat je bij ons hebt. Ben je tussentijds van leverancier veranderd en weer teruggekomen? Dan geldt de terugkomdatum als nieuwe startdatum. 

Heb je het idee dat er toch iets niet klopt met de berekening? Vul het contactformulier in en selecteer de categorie 'Vragen over mijn status'. Of neem telefonisch contact op met de Vattenfall Klantenservice via 0900-0808 (gebruikelijke belkosten).
Ik ga verhuizen. Blijven mijn spaarpunten wel bestaan?
Ja, de status en de punten worden berekend over het aantal jaren dat je klant bij Vattenfall bent. Als je verhuist en klant bij ons blijft met een eigen energierekening, dan blijven de spaarpunten bestaan. Geef je verhuizing wel door aan ons. Je kunt dit doen via www.vattenfall.nl/service/verhuizing-doorgeven of aan onze klantenservice via telefoonnummer 0900-0808 (gebruikelijke belkosten).
Ik ga samenwonen en mijn partner is ook klant van Vattenfall. Worden onze spaarpunten dan bij elkaar opgeteld?
Nee, de punten worden niet opgeteld. Wil je zoveel mogelijk punten behouden? Zet dan het nieuwe contract op de naam van degene die het langste klant is bij Vattenfall. Zo behoud je een hogere status en spaar je sneller punten. We raden je aan om de andere punten voor het afmelden nog in te wisselen.

Punten inwisselen

Ik heb te weinig punten voor het product dat ik wil bestellen. Kan ik punten bijkopen of de rest bijbetalen?
Nee, je kunt helaas geen punten bijkopen. Er zijn wel enkele producten die voor punten en een vast bijbetaalbedrag besteld kunnen worden. Deze herken je aan het puntenaantal én geldbedrag die daarbij vermeld staan.
Kan ik mijn punten ook aan een goed doel geven?
Ja, dat kan. Vattenfall werkt samen met Stichting Opkikker, Stichting Roparun en de Zonnebloem. Voor meer informatie over deze doelen verwijzen wij je naar de Categorie Goed doen

Meer informatie over de goede doelen

Mijn punten zijn op. Wat kan ik nu nog doen?
Ook zonder punten kun je terecht bij Exclusief. Maak bijvoorbeeld gebruik van de Erop Uit aanbiedingen en klantendagen die we regelen of doe mee aan onze winacties. Je ontvangt iedere maand nieuwe punten, dus je hebt zo weer een mooi spaarsaldo.
Ik heb mijn contract bij Vattenfall opgezegd, tot wanneer kan ik mijn punten inwisselen?
Vanaf de dag dat je contract is afgelopen heb je nog 14 dagen de tijd om je punten in te wisselen. Daarna vervallen je punten.

Bestellen

Betaal ik verzendkosten als ik een cadeau bestel?
Nee, je betaalt geen verzendkosten als je een cadeau bestelt.
Kan ik zien wanneer mijn bestelling wordt bezorgd?
Ja, dat kan. Als je inlogt op www.exclusief.vattenfall.nl kun je bij ‘Mijn Gegevens’ de actuele status van je bestelling bekijken.
Kan ik mijn bestelling annuleren?
Ja dat kan. Indien je je bestelling op een werkdag hebt geplaatst kun je deze bestelling op dezelfde dag tot uiterlijk 16.30 uur direct annuleren. Je kunt dit telefonisch aan ons doorgeven via de Klantenservice van Exclusief op 085-0210260. Let op: het is helaas niet mogelijk om vouchers te annuleren.
Het product dat ik heb besteld werkt niet. Wat moet ik doen?
Als jouw product defect is of niet naar behoren werkt, dan kun je deze naar ons terugsturen. Op de begeleidende brief en pakbon die bij je bestelling zitten vind je het antwoordnummer waar je het product kosteloos naartoe kunt sturen.

Vermeld altijd de reden van je retourzending. Geef op de pakbon aan of je je bestelilng wil annuleren of een nieuw exemplaar van het product wil ontvangen. Op deze manier kunnen wij je retourzending sneller afhandelen.

Heb je verder nog vragen over een defect product? Vul het contactformulier in en selecteer de categorie 'Mijn bestelling'.
Ik ben niet tevreden met mijn product. Kan ik het retour sturen?
Ja, dit kan. Als je niet tevreden bent met jouw bestelde product kun je deze binnen 14 dagen na ontvangst retour sturen. Op de begeleidende brief en pakbon die bij je bestelling zitten, lees je hoe en waarheen je het product retour kunt sturen. Als wij het product retour ontvangen hebben, zullen wij de punten en/of het geld terugstorten. Het is helaas niet mogelijk om vouchers te retourneren.

Dit zijn de retourvoorwaarden:
•    Stuur het artikel terug binnen de zichttermijn van 14 dagen.
•    Stuur het artikel in de originele staat en in de originele verpakking terug. De seal van een dvd of game mag niet verbroken zijn.
•    Stuur de pakbon mee in de verpakking.

Heb je vragen over de retourzending van je product? Neem dan contact met ons op via het contactformulier en selecteer de categorie 'Mijn bestelling'. We zijn ook per mail bereikbaar via info@exclusief.vattenfall.nl.

Goed doen

Hoe worden mijn punten aan het goede doel gedoneerd?
We verzamelen dagelijks alle gedoneerde punten en doneren deze halfjaarlijks aan de goede doelen.
Kan ik ook zien hoeveel geld er inmiddels gedoneerd is?
Ja dat kan. Op de pagina van de categorie Goed doen staat een teller die aangeeft hoeveel geld er inmiddels gedoneerd is. Deze teller wordt wekelijks bijgewerkt.
Waarom staat FRES niet meer tussen de goede doelen?
We hebben FRES de afgelopen 5 jaar met veel plezier gesteund via de donaties van onze klanten. Na 5 jaar vinden we het echter tijd om ook eens een ander goed doel in de spotlight te zetten. Binnenkort zullen we een nieuw goed doel toevoegen aan het assortiment.
Wordt mijn donatie nog wel gestort nu FRES niet meer op jullie site staat?
Absoluut. Alle donaties die nog t/m maart gedaan zijn worden in april overgemaakt aan FRES.

Winnen

Hoe kan ik meedoen aan een winactie?
Door bij de gewenste winactie in te loggen met je Mijn Vattenfall-account, daar het juiste antwoord in te vullen en op 'Meedoen' te klikken. Hier volgt geen bevestigingsmail op.
Hoe vaak mag ik meedoen met een winactie?
Elke klant mag per actie 1 keer deelnemen, tenzij anders wordt vermeld.
Wanneer en hoe worden de prijswinnaars bekend gemaakt?
Alle prijswinnaars ontvangen persoonlijk bericht. Daarnaast worden de prijswinnaars binnen 2 weken na afloop van de actie bekend gemaakt op deze website, in de categorie ‘Winnen’. Als je geen bericht krijgt, dan heb je niet gewonnen.
Hoeveel groter is mijn winkans als ik een Goud of Platina status heb?
Vaste klanten hebben een streepje voor. Die regel passen we ook toe bij de winacties. Hoe langer je klant bent, hoe groter de kans om te winnen. We gebruiken hiervoor de volgende regels:

  • Status Brons en Zilver = 1x winkans  
  • Stauts Goud = 2x zoveel kans
  • Status Platina = 3x zoveel kans

Hoe het werkt: stel je je voor dat de prijswinnaar getrokken wordt uit een pot met lootjes. Voor elke Bronzen en Zilveren deelnemer aan de prijsvraag gaat er 1 lootje in de pot, voor elke Gouden deelnemer gaan er 2 lootjes in de pot, en voor elke Platina deelnemer 3.

Klantendag

Hoe kan ik deelnemen aan ‘Erop uit’-acties of een Klantendag?
Zorg dat je ingelogd bent en klik op de actuele actie. Afhankelijk van de actie bestel je de entreekaarten direct via Exclusief, of ontvang je een (kortings)voucher met instructies per e-mail. Met deze (kortings)voucher bestel je de kaartjes via de website van de actiepartner.

Ik heb geen (kortings)voucher met instructies ontvangen, wat nu?
Het is mogelijk dat de e-mail met (kortings)voucher door je mailprogramma als 'Spam' of reclame wordt gezien. Hij komt dan mogelijk in de Spam inbox of Ongewenste e-mail terecht. De e-mail is te herkennen aan de afzender 'Vattenfall Exclusief' met als onderwerp 'Alsjeblieft, jouw voucher voor…'. Als je de e-mail toch niet kunt vinden, kijk dan in het besteloverzicht in je account van Exclusief bij ‘Mijn gegevens’. Bij de bestelling van de actie kun je klikken op de link ‘Download voucher/ticket’ om deze te downloaden.
Hoeveel kaarten kan ik kopen voor ‘Erop uit’-acties of een Klantendag?
Over het algemeen kun je voldoende kaarten bestellen om met meerdere personen van de actie gebruik te maken. Het is echter mogelijk dat een actiepartner een bepaalde limiet stelt aan het aantal entreetickets dat per Exclusief-account besteld kan worden. In dat geval staat dit vermeld in de voorwaarden van de actie.

Geldigheid van punten

Hoe lang zijn mijn punten geldig?
Je punten zijn 5 jaar geldig.
Waarom vervallen mijn punten na 5 jaar?
Nog niet iedereen maakt gebruik van zijn/haar gespaarde Exclusief punten. Door het instellen van een geldigheidstermijn stimuleren wij het inwisselen van de punten.
Vervallen al mijn punten na 5 jaar?
Nee. Alleen de punten die 5 jaar oud zijn, worden van je account afgeschreven. De afschrijving van punten vindt plaats op de dag dat de betreffende punten 5 jaar oud zijn. De punten die je op 15 april 2014 ontvangen hebt, en nog niet verzilverd hebt, worden dus op 15 april 2019 afgeschreven.
Waarom vervallen sommige punten wel en andere punten niet?
Alleen de punten die na 5 jaar nog steeds op je account staan vervallen.
Een voorbeeld:
Op 1 januari 2014 heb je je aangemeld bij Exclusief. Je hebt dat jaar elke maand 15 punten gespaard, wat neer komt op 180 gespaarde punten in totaal. Maar in oktober zijn er 105 punten af gegaan omdat je een bestelling heeft gedaan.
 
Dit betekent dat de 105 punten die je van januari t/m juli 2014 gespaard hebt verzilverd zijn en niet vervallen. Als je verder niets meer besteld hebt zullen de punten die je vanaf augustus 2014 gespaard hebt gaan vervallen. Dit gebeurt per maand vanaf augustus 2019 totdat je weer een bestelling doet.
Vervallen alleen mijn maandelijkse punten of ook andere punten?
Alle soorten punten vervallen zodra ze 5 jaar oud zijn. Heb je in 2013 of 2014 welkomstpunten ontvangen, of heb je weleens bonuspunten geclaimd, dan vervallen deze ook na 5 jaar.
Waar kan ik zien welke punten vervallen zijn?
Op je transactie-overzicht kun je zien welke punten afgeschreven zijn, omdat ze vervallen zijn. Je herkent de afschrijving van deze punten aan de melding ‘vervallen punten van dd-mm-jjjj’.
Waarom zijn er punten van mijn account afgeschreven terwijl ik niets besteld heb?
Je punten zijn 5 jaar geldig. Punten die 5 jaar oud zijn worden daarom afgeschreven van je account. Je herkent de afschrijving van deze punten aan de melding ‘vervallen punten van dd-mm-jjjj’.

Contact

Mijn vraag staat niet tussen de veelgestelde vragen, hoe kan ik contact met jullie opnemen?
Dat kan via de contactpagina van Exclusief. Wij beantwoorden je vraag binnen 3 werkdagen.

Open cookie settings